کد مطلب:260392 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

هر کس علاقه و محبت به مقام ولایت نداشته باشد از فطرت انسانیت منسلخ است
هر كس علاقه و محبت به كمال مطلق كه مصداقش خداست دارد او علاقه و محبت به مظهر كمال مطلق كه مقام ولایت است خواهد داشت و هر كس علاقه و محبت به حسن مطلق و جمال مطلق كه مصداقش بالذات و بالاصاله خدا است دارد نیز علاقه و محبت به مظهر حسن مطلق و جمال مطلق كه ائمه اطهارند خواهد داشت و اگر العیاذ بالله كسی علاقه و محبت به مقام ولایت نداشته باشد یقین بدان كه چنین كس از فطرت انسانیت منسلخ گردیده است.

چگونه می شود انسان علاقه و محبت به خدا داشته باشد اما علاقه و محبت به مقام ولایت كه مظاهر تامه و كامله ی خدا می باشد نداشته باشد.

لذا ما ناصبی مسلك را نه تنها دشمن دین و دشمن خدا و دشمن اولیاء الله كه مقام ولایت است می دانیم بلكه او را از فطرت انسانیت منسلخ و از دائره ی آدمیت خارج می دانیم و او را به حساب حیوان و انعامش می آوریم بلكه مصداق (اولئك كالانعام بل هم اضل) به شمار می آوریم بنابراین معیار آدمیت و انسانیت علاقه و محبت به مقام ولایت است همانطور كه معیار انسانیت و آدمیت علاقه و حب و عشق به خدا است كه امری فطری است چه عشق و علاقه به آن زیبای مطلق و ذات صمدی الوهی امری است فطری و جبلی و تكوینی (یا منی قلوب المشتاقین وصلك منی نفسی و لقائك قرة عینی - از مناجات امام سجاد علیه السلام).



هر كس كه عشق رویت ای دلبر ندارد

دل بردن حسن تو را باور ندارد



آن كو ندید است آن جمال دلربا را

شوق رخت ای ماه جان پرور ندارد





[ صفحه 501]





و آن كس كه دید آن حسن مطلق را به عالم

جز شوق وصلت خواهش دیگر ندارد



آری تو شاه كشور كل الكمالی

شاهی دگر این حسن و زیب و فر ندارد



غیر از تو ای سلطان عالم هیچ شاهی

تاجی به جز فقر و فنا بر سر ندارد



در حضرتت شاهان گدایانند و اكنون

چون من گدائی درگهت مضطر ندارد



خورشید جان بی مهر او روشن نگردد

دریای دل بی یاد او گوهر ندارد



جز یك نظر بر روی زیبایت (الهی)

شوقی به دل و اندیشه ای بر سر ندارد



اكنون با توجه به این بیان محكم البنیان نیر عرشی دانا و عارف شدیم به مقام نورانیت حضرت امام حسن عسكری كه یازدهمین نیر برج امامت و ولایت است و دانستیم كه حضرتش واجد مقام ولایت كلیه مطلقه است ولایت ایشان ولایت الله است زیرا حضرت امام عسكری علیه الصلوة و السلام مظهر حسن مطلق و آئینه تمام نمای جمیل علی الاطلاق است و بالجمله حضرتش مرآت ذات و صفات الوهی و مثل اعلای ربوبی است.

وجود مبارك یازدهمین اختر تابناك برج ولایت اسم شریفش حسن است همچنان كه خَلقش حسن و خلقش هم حسن است. كنیه ی مباركش ابومحمد و لقب مشهورش زكی و عسكری می باشد. پدر بزرگوارش حضرت امام علی النقی علیه السلام دهمین نیر برج امامت است كه دارای ولایت كلیه مطلقه است و حضرت امام حسن عسگری تمام اوصاف و شئون ولایت را از پدر عالی قدرش ارث برده است و جانشین مسند امامت و ولایت بعد از والد



[ صفحه 502]



ماجدش بوده است.

مادر مكرمه و معظمه ی حضرت امام حسن عسكری علیهماالسلام (سلیم) نام دارد و این بانوی عظمی شاهدخت و شاهزاده بوده است.

نقش نگین و خاتم امام عسكری علیه السلام (انا لله شهید) بوده است و این نقش حاكی از آن است كه آن حضرت شاهد جمال و جلال حق متعال است و بر حسب برهان شبه لم لم شاهد حق است.

اهل عرفان و معرفت و كرسی نشینان عرش علم و حكمت برهان را منقسم به دو قسم نموده اند چنانكه حكیم متأله حاج ملا هادی سبزواری علیه رحمة الباری در كتاب لئالی منظومه ی خود گفته است:



برهاننا باللم و الان قسم

علم من العلة بالمعلول لم



و عكسه ان و لم اسبق

و هو باعطاء الیقین اوثق



برهان انی عبارت است از استدلال وجود معلول بر وجود علت و برهان لمی عبارت است از استدلال وجود علت بر وجود معلول و البته برهان لمی احكم و انور و اتقن و اشرف است از برهان انی چه برهان لمی ما را به لمیت حكم در واقع و نفس الامر دلالت و به شهود حقیقت و اعطاء یقین نائل می گرداند مأخذ و ریشه ی این برهان كه آن را برهان صدیقین هم نامند قرآن مبین است لقوله تعالی: اولم یكف بربك انه علی كل شی ء شهید (آیه 53 سوره فصلت).

این برهان را حكمای متألهین اصطلاحا برهان شبه لم نامند زیرا در این برهان از وجود خود خدا به خودش معرفت حاصل شود و خود خدا برهان و شاهد خود است این است كه آن را برهان شبه لم گفته اند و كلام معجز نظام قطب ارائك توحید سلطان العارفین علی علیه السلام در دعای صباح (یا من دل علی ذاته بذاته) اشاره است به این برهان محكم البنیان چه (آفتاب آمد دلیل آفتاب).



[ صفحه 503]



و اصطلاح دیگر هم داریم به نام برهان شبه لم لم كه خدا را به وسیله مثل اعلی و مظهر تام و اتمش كه صاحب مقام ولایت كلیه مطلقه است بشناسیم چنانچه فرمودند (بنا عرف الله) ای بمظهریتنا لجمیع اسمائه و صفاته.

بنابراین (انا لله شهید) در واقع اشاره به برهان شبه لم لم است زیرا وجود مقدس حضرت امام حسن عسكری شاهد و برهان حق است چه اوست مثل اعلای الوهی و اوست مظهر اسماء حسنی و صفات اعلای كبریائی ربوبی و اوست مجلای اتم ذات و صفات و افعال الهی.